Stalkerannas julkalender del 4

På måndagen gjorde Caspian sina hustomteplikter i höghuset samtidigt som han tänkte tillbaka på sitt samtal med Xerxez, ängeln med den brutna vingen.

 


Efter att Xerxez satt sig i en fåtölj och lagt upp benen på en stor julbock som han använde som fotpall var han redo att berätta historien om sin brutna vinge och varför han bodde på vinden.


–       Det finns en regel som säger att när man blir en ängel så måste man flyga vidare med det samma. Men det gjorde inte jag, jag gömde mig istället. Och de kom och letade efter mig och de var jättearga på mig. Det är inte så bra om en människa skulle få syn på en ängel som vandrar runt på stan. Som om det skulle hända! tillade han snäsigt.
–       Men varför gömde du dig? frågade Caspian eftersom han  visste att det förväntades av honom.


 

Ängeln skruvade på sig och drog med foten i golvet, hans brutna vinge såg än mer bruten ut.

-        Jag ville bara få höra Carolas nya skiva en enda gång. Jul i Betlehem du vet? Bara höra den, inte ens köpa den. Bara höra. sa han och såg skamsen ut. Så jag gömde mig tills den släpptes o sen gick jag till en affär o lyssnade.  


Tyst började han sjunga O helga natt på den skumma vinden och Caspian tyckte att det var som att vara på konsert, för om det var något som Xerxez kunde så var det att sjunga .



-        Men hur kunde du bryta vingen? frågade Caspian när Xerxez slutat sjunga.
-        Det var så dumt. Jag stod precis framme vid disken så kom någon körande med en sån där ställning med kläder på och körde på mig o då bröt jag vingen. Och de där uppe bestämde att jag som straff skulle få stanna kvar på jorden tills jag kunde flyga igen. 
-        När kan du flyga igen då? 
 

Xerxez tittade  upp och sa dröjande;


Då vi firar barnets födelse
Skall nya vingar flyga
Tårar läker bruten vinge
Krubban skall finnas under eget tak.


Ännu en gång ställde Caspian en förväntad fråga och ännu en gång fick han samma svar som alla andra gånger. 
 

–       Jag vet inte. Det var allt de ville säga, de sa att om jag verkligen var en värdig ängel så skulle jag komma på det. Om jag inte kommer på det så är jag dömd att på jorden för evigt. Det är faktiskt ganska tråkigt att vara en statuslös ängel på jorden, inte får man jobba och inte kan man äta. sa han med en suck. 


Caspian hade hållit med om att det inte lät något vidare och sedan hade de spelat kort hela kvällen och hoppats att ingen skulle komma dem när de sysslade med sådan människoförströelse.

 

Kommentarer
Postat av: Dennis Svedberg Hellström

Jag älskar din kalender, Anna! Du är så duktig på att skriva! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback