Stalkerannas julkalender del 24

Snön föll allt tätare och tätare under julaftons morgon. När det runt tiotiden också började att blåsa så insåg kvinnan att hon inte skulle få hem sin man i tid till jul. Han hade ringt under gårdagen för att tala om att planet inte kunde lyfta men att han blivit lovad en plats på julafton. Problemet var nu att snön yrde igen vägarna och bilarna stod fastkörda utmed vägkanterna på vissa ställen. Därför satt han fast på flygplatsen, han hade i alla fall haft tur att få plats på flygplatshotellet.

 


De tre tanterna tittade också oroligt på snöfallet. Tågen var redan inställda och de insåg att de inte skulle kunna ta sig ifrån staden och därmed få fira julafton i en främmande stad. Men de hade besöket hos DRAMA att se fram emot, Caspian och Melker stod och friserade sig och valde ut de snyggaste kläderna, sådana kläder som är värdiga att få möta DRAMA.

 


 

Två timmar senare efter ett besök på Burger King stod de utanför en mack för att köpa julklappar till DRAMA, de hade kommit på att de inte kunde komma tomhänta till en sådan berömdhet. Balthazar hade bestämt att han skulle ge bort sin kungakrona som han försett sig med på Burger King, Casper och Melker hade däremot svårt att hitta lämpliga presenter på macken. Tillslut så bestämde sig Caspian för en glittrig Wunderbaum eftersom det ändå var en gran och det var jul och Melker lyckades övertala biträdet att sälja sin hyacint.  

 


Samtidigt som de tre tanterna trampade runt på macken så förstod kvinnan att det var dags. Hennes barn ville komma ut just idag av alla dagar och en hel vecka tidigt. Kvinnan ville inte föda barnet självt men insåg att hon inte hade mycket val, hennes man satt fortfarande fast på hotellet. Hon hade ringt efter taxi men fått beskedet att de inte körde på grund av vädret och hon hade därför fått ringa efter ambulans. Det var inte ett hoppfullt besked hon fått, vädret hade orsakat både olyckor och trafikkaos och det var inte lättare för ambulansen att ta sig fram än för andra bilar. Caspian och Xerxez satt i soffan och såg hur kvinnan oroligt gick runder i lägenheten.


 

-        Vi måste skaffa hjälp. Hon kan inte gå här ensam.

-        Men det är snö överallt, vad kan vi göra.

-        Tänk! Tänk!

-        Jag gör ju det….

-        Vendela!

-        Nä, Xerxez. Jag heter Xerxez.

-        Vi ska hämta Vendela alltså!

-        Jaha.. men kom då! Vad väntar du på?

 


Mitt i grötkokningen fick Vendela ”plötsligt” för sig att hon skulle gå och se hur det var med Vendela. Inte kunde hon ana att Caspian och Xerxez sa till henne att göra det, för det är ofta så att när en människa får en ”plötslig” idé eller invigelse då är tomtar eller änglar inblandade.

 


Strax efter att Vendela satt kvinnan i en fåtölj och lugnat henne så ringde det på dörren. I tron att ambulansen lyckats ta sig fram så öppnade hon dörren men istället för hjälp så stod tre nersnöade unga killar utanför hennes dörr med en översnöad hyacint i handen. Strax därefter blev det lite kaosartat för dem alla. De tre tanterna var inte beredda på att en gravid kvinna med värkar skulle öppna dörren och den gravida kvinnan var inte beredd på att möta sina fans i den situationen. Som vanligt så lyckades Vendela få ordning på situationen och en halvtimme senare stod de tre i köket och förberedde lunch med kvinnan försökte slappna av. Det gick mycket bättre efter att Vendela berättat att hon jobbade på förlossningen.

 


Jullunchen avverkades framför tv: n där DRAMA åt mellan värkarna och de tre var stolta över att de hade lagat mat åt henne. De hade flera gånger försökt att gå därifrån eftersom de tyckte att de var lite väl mycket ivägen men Vendela hindrade dem varje gång och sa åt dem att inte vara dumdristiga och gå ut i ovädret. Sedan skällde hon lite till för att de gått till DRAMA från första början och muttrade över oansvariga ungdomar.

 


Efter Kalle Anka insåg kvinnan och Vendela att hon skulle komma att föda hemma. Under dagen hade de försökt få tag i hennes man utan att lyckas. Detta hade spätt på hennes oro. Hon kunde inte förstå varför hennes man inte svarade. När de ringt hotellet så hade de bara sagt att han inte svarade i sin telefon men var han befann sig kunde de inte svara på, de visste inte om han var kvar på hotellet eller inte. Bara att han inte checkat ut.

 


Allt detta följdes av Caspian och Xerxez som andäktiga åskådare. Xerxez var till och med trevlig och precis som han var innan han började umgås med Angelos svarta vänner.


 

       Det kommer någon! sa de plötsligt båda två samtidigt.

       Kan det va ambulansen.

       Nä. Det är bara en person.

       Vem kan det då vara?

       Jultomten?

       Jättekul. sa Caspian ironiskt.

 


När det ringde på dörren hoppade alla till och de tre tanterna rusade mot dörren. En man i orange overall stod utanför dörren och tittade på dem. De tre tanterna tittade tillbaka, vad gjorde snöskottaren här, borde inte han skotta fram vägar.


 

-        Har du skottat vägen för ambulansen? Är den här?

-        Ambulansen?

-        Ja, ambulansen. Det är snart dags! Är den här eller inte?

-        Jag förstår inte vad du pratar om. Jag är här för att träffa min fru. Vilka är ni och vad gör ni i min lägenhet?

-        Du är DRAMAS man!

-        Ja! Vilka är ni och var är Daniella?

-        Hon föder ju!

 


Mannen trängde sig in genom dörren och med de tre tanterna i hälarna slängde han sig in i sovrummet.
 

 

-        Älskling!

-        Valentino! Du är här. Var kom du ifrån? Hur kom du hit?

-        Jag har åkt plogbil! Jag övertalade en man att jag fick åka med honom och sedan så har jag bytt utefter vägen tills jag kom hit. De gjorde en telefonkedja och byttes av efter vägen. Fast nu är jag skyldig massor med skivor med autografer på…

-        Du är inte klok. Jag älskar dig.

 


De tre tanterna placerade sig framför tv: n tillsammans med Caspian och Xerxez och tittade på en julkonsert från Assisi. Någonstans mitt i konserten hörde de barnskrik från sovrummet och en stund senare kom en stolt fader med tårarna rinnande nedför kinderna ut med en liten pojke.


 

-        Får jag lov att presentera min son?

 


De tre tanterna tittade på det röda och skrynkliga barnet som låg i hans famn.
 

 

-        Så söt.

-        Vad ska han heta?

-        Casper?

-        Vi har inte bestämt oss än.

-        Vem är det som sjunger så vackert? DRAMA ropade inne från sovrummet.

-        Det är Noa ifrån San Francesco i Assisi. Det är Ave Maria… någon specialversion.

-        Jag heter Maria Daniella faktiskt. ropade DRAMA.

-        Skulle inte Noah kunna vara ett fint namn? sa Valentino.

-        Noah skulle vara ett jättefint namn. Kom nu hit med Noah till mig. Jag saknar honom.


 

Valentino gick in i sovrummet med sin nyfödde son i tonerna till Ave Maria och de tre tanterna och Vendela skålade i nyårsaftonens champagne.
 

 

       Det känns underligt. sa Xerxez till Caspian

       Underligt hur då menar du?

       Det liksom pirrar i hela kroppen.

 


Caspian tittade upp på Xerxez som svävade runder i taket. Sedan pekade han med en darrande hand och sa med en ännu mer darrande röst; Din vinge! Titta din vinge! Xerxez vände blicken mot vingen som strålade i ett guldaktigt sken. Ljuset pulserade fram och tillbaka över vingen och de kunde se hur den ändrade färg från gråaktig till vit samtidigt som den rätade på sig.
 

 

       Du får din vinge! Vad har hänt?

       Det är som de sa! När ett barn föds på julafton under eget tak så läker vingen!

       Och de tre vise männen kom med gåvor.

 


De tittade på de tre tanterna som gav en glittrig julgran, en krona av guldpapp och en väldoftande hyacint till den nyblivna modern.


 

       Jag måste ge mig av. Ge mig av till min värld. God Jul, hör av dig om du behöver hjälp någon gång, med litet eller stort. Det är bara att ropa. Jag har jour twentyfourseven.

       God Jul. viskade Caspian och vinkade farväl till sin vän.

  

Kommentarer
Postat av: Dennis

Tack för den fina kalendern! :) Du är så duktig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback