Ivanhoe gå och dränk dig!

När jag var liten så hade jag och min bror en tävling mot några kompisar som bodde på vår gata. Tävlingen gick ut på att samla ihop så många raketer vi kunde hitta på nyårsdagen. Jag har en känsla av att det skulle bli väldigt många om vi gjort om det idag.

Redan tio minuter i tolv brakade det loss ordentligt. Vad är meningen med att skjuta upp raketerna innan det nya året börjar? Ungarna har hållt på att smälla i veckor eftersom affärerna har frångått den gamla traditionen som finns i staden att inte sälja raketer förrän den 27 december. Ursäkter som att de börjar tidigare för att alla ska hinna köpa och för att det inte ska bli så mycket kö är bara skitsnack. Om en person verkligen vill ha tag i en raket då fixar den personen det, tro mig, och om ett företag verkligen vill sälja raketer då fixar de så att det fungerar smidigt för kunderna. Att sälja så här tidigt handlar bara om att tjäna pengar, nu får ju handlarna en chans att sälja raketer två gånger. 

Något som jag lade märke till bland allt smällande och dundrande var folks negligerande av säkerhet.  Istället för att gå några hundra meter och skjuta ut över en åker så sköt folk inne bland hus och bilar. Det märktes att det blivit en befolkningsförändring i området. Tidigare så bodde det många äldre som inte alls sköt några raketer och de som sköt de gick till åkern och där samlades alla och önskade varandra gott nytt år. I år så sköts det vilt men inte fanns det någon att önska gott nytt år till.

Nu ska jag gå och diska, inte ens det kan man slippa trots att det är ett nytt år. Men att diska är bättre än att se Ivanhoe i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback