Stalkeranna reser.. dag 1

På vägen till stora staden hördes plötsligt konduktörens röst i högtalarna - "Du som har burit på en cykel! Bär av den igen, inga cyklar på tåget." Fruktat pinsamt att vara den som burit på en cykel, bara att få upp en cykel på gamla SJ-tåg är ett helt företag.

Avstigen, incheckad, utgången och påväg till nya resmål träffade jag på en äldre man i cowboyhatt med ett språk som skulle få en nunna att falla ner död. Som tur var fanns inga nunnor i närheten. I det stora landet i öster med de många ölen ska det bli yogakongress, några yoganeser syntes inte till men dock mycket öl. Öl verkar kunna nyttjas överallt i staden, sittandes på marken, sittandes på uteserveringar och sittandes på kajkanten i Nyhavn. Kanske är det det myckna öldrickandet som skulle motverkas med hjälp av en sund frukost som kunde inhandlas i ett grönsaksstånd. Man får vara lite hungrig för att stoppa i sig en banan, ett äpple, ett päron, ett plommon och vindruvor.

På nya höjder såg jag oanat långt. Långt uppe över hustaken försvann stadens ljud och om det inte varit för en kall vind och skrikande barn så hade det kunnat vara riktigt rofyllt i Rundtårn. Lugnt var det också i Botanisk Have bland gräs, träd och blommor. I palmhuset var det varmt och fuktigt och än värre blev det när jag bestämde mig för att ta spiraltrappan upp till himlen och ta en titt på palmer från högre höjder. För varje sväng blev det allt varmare och fuktigare och väl uppe under taket ville jag bara ner igen, för att komma ner fick jag först gå runt hela tornet och ducka för blad och grenar samtidigt som jag försökte se något genom mina igenimmade glasögon.

Lunchen intogs på en bänk i Nyhavn, dock utan öl men med kaka. Därefter förrättades en båttur bland de Köpenhamnska sevärdheterna, en sjöjungfru som dock inte ännu fått kläder, en kyrka med utvändig trappa och ett hus med blå ögon.  Efter båtturen begav jag mig ner för Ströget och såg en underlig kombination av Hare Krishnamunkar som sjöng och spelade samtidigt som det stod ett helt gäng scouter bakom dem. Runt om dem satt det folk och drack öl. Bristen på bänkar i denna stora stad tycks få folk att slå sig ner varhelst på gatorna för att dricka öl eller äta en bit mat. Där finner jag ju min begränsning, någon måtta får det vara.

Jag tittade inom fyra museum på vägen mot Tivoli, alla var tråkiga. Det roligaste var nog att slå på en boxboll och jämföra slaget med det som är med I Guniess Rekoprdbok. Jag fick 59%, jag är stark ;)
 
Efter ett avslutande besök på Tivoli där det var knökat med folk så begav jag mig tillbaka till Sverige. Borta bra, nästan hemma bäst ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback