Aftonbladet och etiken

Har du någongång fått känslan av sandlådekultur bland
de stora kvälltidningarna? 

Du tog min bil så då tar jag din eller du slog mig först så då slår
jag dig. Eller översatt till tidningarna då. Om någon annan har
publicerat bilderna först så kan vi också göra det!

Jag förutsätter utan någon större vetenskaplig eller oveten-
skaplig undersökning att alla tycker att kvinnan som vikarierade
på olika äldreboende i Stockholm, hon som tog bilder på döende
patienter har gjort något förkastligt.

Den stora frågan är nu. Varför publicerar Aftonbladet en bild
på en man som ligger i en säng och skriker?

Ligger detta i allmänhetens intresse? Är det inte lika hemskt när

Aftonbladet som är en stor tidning som dagligen bestämmer vad

de ska och inte ska visa bestämmer sig för att visa just denna bild?

Säkerligen en av de minst upprörande bilderna men gör det att

det blir mer rätt?

Eget ansvar försvinner inte för att någon annan gjorde det först!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback