Olof Palme

Vad gjorde du när du fick veta...

att  flygplanen flugit in i World Trade Center? Pratade i telefon med SIFO eller
något liknande och uppdaterade hon som frågade ut mig efterhand som det kom ny
information på nyheterna.

att Estonia sjunkit? Ingen aning, hur kommer det sig att jag inte kommer ihåg
det? Men det var när Rederiet gick för de visade inte det dagen efter.

att Olof Palme mördats? Jag skulle kunna skriva en halv roman om detta. Jag var tio år, uppenbarligen
morgonpigg denna morgon eftersom det var jag som hämtade tidningen. Jag fattade direkt att det var något stort som hänt. Jag väckte mina föräldrar burdust genom att rusa in i deras sovrum och ropa att
Palme var mördad. Vilket uppvaknande egentligen.

Palmemordet kantade uppväxten där ett tag, dykningar efter pistoler, skumma polismän, smugglad avlyssningutrustning och ett hav av rosor på mordplatsen. Hans söner verkade alltid så vuxna, men de var yngre än jag är nu. Att det fanns en tredje son har jag missat helt.

Känns som att väldigt många som var inblandade i utredningar och liknande då inte lever längre, alla som man idag säger visste sanningen verkar vara borta. Det är ju lägligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback