Då var det röstat

Ja, nu var det gjort. Jag har valt mellan alla färgglada lappar, stoppat dem i kuvert, lämnat över dem till en tjej som tittat på mitt röstkort och mitt körkort. Det var detta valet det, då är det bara att vänta på reslultatet. Tänkte inte kolla alls innan imorgon bitti.

Valet var spännande när jag var liten, inte själva valet då utan alla dessa röstsedlar som kom hem i brevlådan. Lagom stora och i olika färger och hur många som helst. Vi brukade rita på dem, fast alla fick vi ju inte rita på. Våra föräldrar plockade bort vissa och lade på en säker plats tills det var dags att rösta.

På valdagen följde vi med, det var spännande. På den tiden brukade det stå massor med partimänniskor och dela ut valsedlar utanför. Det gjordes inte idag. Undra hur länge de där valbåsen har hängt med, tycker att jag minns att de var gröna även när en annan var liten. Undra var de är när det inte är val, var de vilar sig i fyra år. Det kanske finns ett stort lager någonstans som bara hyser dessa ensamma bås.  Tänk att vara vaktmästare där, det måste vara lugnt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback