Godisnostalgi och morbida tankar

Jag har ett vagt minne av att jag och min granne åker iväg till en kiosk. Han ska säkert lämna in tipset. Jag undrar vad den kiosken låg...
Det är en sådan gammal med glasfönster på hela framsidan som man inte kan gå in i utan man handlar genom en lucka som skjuts åt sidan. Han köper ett kexchoklad till mig, det var på den tiden då chokladen var inslagen i aluminium och om man inte fick bort allt utan bet i det så gjorde det ruskigt ont i tänderna. Chokladen var helt smält eftersom det legat i solen hela dagen...

När jag blev äldre, vilket ändå är längesen med tanke på att det fanns 10 - öringar, så gick jag till kiosken ( inte samma som ovan ) och köpte 10 - öres karameller. Gula, svarta, röda och vita med färgstrimor i som såg ut som droppar. Hade man en femma så blev det hur många som helst!

På samma gamla goda tid som innan när det fanns Tempo och jag följde med mamma dit och handla så kunde det hända att jag fick en lång förpackning med tuggummikulor i. De låg som i en plastränna som var formad efter dem och på baksidan kunde man riva av pappret som man gör på tandborstförpackningar ungefär. Det enda jag minns från den affären är tuggummi och kassorna och golvet. Undra vad som får en att minnas vissa saker och undra hur mycket man kontruerar  i efterhand.

Annat nostalgiskt godis är lakritspipa och sån där laktrits som var snurrat som ett hjul med en pärla i mitten och chokladcigaretter.

Bland allt godis så kommer vi nu till det  morbida. Vi dryftade tanken om i vilka situationer man kan ha användning av ett skelett. Man kan köpa i plast för 400 kr och förutom att ha det till att hänga kläder på så kan man bland annat göra följande:

- åka till McDonalds drive  through och peka på skelettet och säga att det inte ska ha någon mat
- stoppa in det i ett skåp alternativt sätta det i soffan alternativt ställa det innanför ytterdörren för att skrämma inbrottstjuvar
- ta en tur på motorvägen och köra om en massa bilar för att se om någon reagerar

När skulle du behöva ett skelett?

Dagens fy: Till de som dumpat granen vid cykelvägen. Ta ansvar för helvete!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback