Våra barn

 

Barn och McDonalds nämns inte sällan i samma mening. Denna gång ska det dock inte handla om barn och hamburgare och pommes frites. Denna gången handlar det om tidningen Våra barn som är en gratis tidning från McDonalds. Gratis är gott sägs det och jag kan inte mer än hålla med. Våra barn har varje gång jag läst den haft ett intressant innehåll, enda nackdelen är ju att jag är tvungen att hämta den på McDonalds och jag har inte vägarna förbi där särlades ofta om man säger så.

 

I nummer fyra som jag fick tag i senast står det intressant läsning om flow. Det är hjärnforskaren Fredrik Ullén som säger att barn och vuxna behöver utmaningar för att må bra. Han menar att det finns en fara med minsta motståndets väg och att slappheten i samhället kan vara en orsak till depressioner.

 

Flow beskrivs som ” – ett tillstånd av lycka och välbefinnande som gör att man glömmer bort sig själv, glömmer bort tid och rum, helt koncentrerar sig på det man gör /…/ och mår … väldigt bra helt enkelt!”

 

Intressant är att det verkar lättare att uppleva flow på arbetet än på fritiden trots att mer fritid är något som många önskar sig. Fredrik anser att detta beror på att ett arbete är uppbyggt på det sätt som gör att man känner flow. Målen är tydliga, det ges feedback, regler och utmaningar för att man engagerar sig i sitt arbete.

 

Fritiden kan vara arbetets motsats, den är ostrukturerad och kräver planering och ansträngning för att kunna ge ett flow. Självklart så finns det fritidsintressen som kräver att man sätter upp mål och är koncentrerad och engagerad. Men vad vi som inte spelar ett instrument och är konsertpianist eller sysslar med en idrott ska göra det framgår inte riktigt. Jag får väl flowa på arbetet istället.

 

P.s om du vill veta vad konsumtionen gör med våra barn, hur man förgyller kärleken i vardagen eller vill läsa om en nybyggd skola i Haninge där det finns en bäck och barnen har egna planteringar då får du hämta en tidning på McDonalds. Köp en påse med morötter så känner du dig sund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback